Op koers!

Als klein meisje was ik gefascineerd door de Gouden Eeuw. Hoe ons land de eerste multinational ter wereld oprichtte door overzeese verbindingen te leggen. Daar kon ik (uiteraard sterk over-geromantiseerd) eindeloos van dagdromen.

Afgelopen jaar groeide ons team bij Jet Verzendt van 12 naar 40 enthousiaste professionals. Met vandaag een mijlpaal: Jet Verzendt wordt omgedoopt naar KeenDelivery. Een nieuwe, internationale naam voor hét verzendplatform waar ik helemaal in geloof! Ons platform vindt haar bestaansrecht in het leggen van slimme verbindingen tussen vervoerders, bedrijven en consumenten. Eén van mijn uitgangspunten bij het starten van Jet Verzendt was dat ik wilde ondernemen met passie en lef.

Passie
Zondagmorgen 01:30 uur, mijn collega appt: ’Jet, dit boek (Platform Revolution – red.) moet je lezen!’ (mag het ook morgen? J). ‘En spreek ik je morgen nog even vóór de stand up meeting met het hele team? Ik moet echt een paar goede ideeën delen’. Gelukkig zitten we niet altijd in deze achtbaan, maar ik kan wel stellen dat we met ontzettend veel lol en energie de uitdaging aan zijn gegaan om ons bedrijf verder uit te bouwen.
Op pagina 2 van het jaarplan van KeenDelivery 2017 staat: ‘De waarden van KeenDelivery (o.a. passie, drive, daadkracht, openheid, opwinding, vooruitstrevendheid), die de cultuur bepalen, worden juíst wanneer we groeien, bewaakt!’. Het feit dat dit hoofdstuk vóór de begroting staat, geeft aan hoe belangrijk het voor ons is. Het team bepaalt hoe ambitieus de groeiplannen kunnen zijn. Zo zijn, op verzoek van de afdeling Sales, de doelstellingen voor 2017 met +50% naar boven bijgesteld. Hoe vooruitstrevend is dat?
Zo zijn, op verzoek van de afdeling Sales, de doelstellingen voor 2017 met +50% naar boven bijgesteld. Hoe vooruitstrevend is dat?

Lef
Met dank aan een aantal heel fijne mensen in mijn naaste omgeving, vormde zich een aantal jaar geleden een heldere visie aangaande logistiek, de nieuwe economie en een plan om ’Verzenden makkelijker te maken voor iedereen, overal’. Om het plan te laten slagen wilde ik geen IT meer inkopen, maar ons eigen team met developers hebben. Mijn omgeving dacht: ‘Kansloos Jet, alleen Booking.com heeft al meer dan 200 vacatures voor het type developers dat jij nodig hebt. Waarom zouden ze in vredesnaam bij jou hier in Veenendaal aan ‘project zero’ komen werken?’ Nog geen jaar later hebben we een dreamteam van 8 developers! Check. En zo kan ik nog wel 100 uitdagingen opnoemen. De constante keus tussen groeigeld aantrekken en excelleren, of op basis van super-lean en agile werken proberen te voldoen aan de vraag uit de markt èn intussen ook nog een positieve cashflow genereren, zijn dilemma’s die koersbepalend zijn!

IJzersterk verhaal
Vier maanden geleden kwam mijn huidige marketingman binnen lopen. Tijdens het eerste sollicitatiegesprek gaf hij een (ongevraagde!) presentatie met het advies om mijn bedrijfsnaam te veranderen. Ik dacht: ‘Of hij heeft niet door dat JetVerzendt van Jettie komt (hallo dat ben ik, de werkgever), of je bent zo overtuigd van je plan dat je niet anders kan dan het risico te nemen… In dat laatste geval is er sprake van passie en pas je perfect in ons team.’ Wat een ijzersterk verhaal was dat! En tuurlijk deed het een beetje pijn om afscheid te nemen van Jet, maar de dag dat ik besloot de naamswijziging door te voeren verbreedde dat de horizon enorm. En opeens had ik het intense gevoel dat ik de kapitein ben van een handelsschip dat de haven uitvaart, onderweg voor een succesvolle missie…

Gepubliceerd op 17 januari 2017